Betaler/debitor

Her findes de vigtigste informationer til dig, der er betaler/debitor i et kundeforhold med en anden virksomhed

Om Leverandørservice

Du kan blandt andet læse mere om Leverandørservice, hvordan du tilmelder dig og de krav, opkræver skal overholde i forhold til advisering af betalinger.

Du kan også læse om, hvordan du afviser betalinger, opsiger en aftale og ikke mindst, hvem du bør kontakte i bestemte situationer og hvornår.  

Hvad er Leverandørservice?  

Leverandørservice er en betalingstjeneste, som virksomheder bruger til at opkræve betalinger direkte fra deres kunders (debitorers) bankkonti. Det drejer sig typisk om tilbagevendende betalinger som abonnementer, medlemskaber eller regninger.  

Når du som betaler/debitor tilmelder dig, giver du dit pengeinstitut lov til at betale dine regninger direkte til opkræver gennem en betalingstilladelse. På den måde slipper du for at skulle gøre noget ved tilbagevendende betalinger.  

Tilmeld Leverandørservice  

Der er tre måder, hvorpå du kan få oprettet en betalingstilladelse og tilmelde dig automatisk betaling via Leverandørservice.  

Du kan kontakte dit pengeinstitut og bede dem om at oprette en betalingstilladelse til virksomheden, du handler med.  

Nogle virksomheder har et link på deres hjemmeside, hvor du nemt kan tilmelde dig. 

Opkræver kan i visse tilfælde tilmelde dig direkte. Det kræver dog, at virksomheden er sat op til at kunne håndtere betalingstilladelser på dine vegne.  

Advisering

Opkræver er ansvarlig for at advisere korrekt og rettidigt om kommende betalinger.  

Helt konkret betyder det, at virksomheden skal advisere dig om en betaling senest tre bankdage før betalingsdagen. Adviseringen kan enten være en faktura eller kreditnota og skal som minimum indeholde information om beløbets størrelse, dato, og hvad betalingen dækker over.  

Du kan læse mere om reglerne for advisering på side ni i vores vejledning for kreditorer her.  

Afvis og opsig

Hvis du vil afvise en betaling eller opsige en Leverandørservice-aftale, kan du gøre det via din netbank. Hvis du vil opsige en aftale med opkræver, skal du kontakte denne. At afvise opkrævninger fra Leverandørservice ophæver ikke din aftale med opkræver. 

Brug for hjælp?

Det kan nogle gange være svært at regne ud, hvem man skal kontakte med spørgsmål til aftaler, du har tilmeldt Betalingsservice. Du kan herunder se, hvem du skal kontakte. 

Kontakt virksomheden, der opkræver    

Har du spørgsmål til den betalingsaftale, du har indgået med en anden virksomhed, bør du kontakte virksomheden selv. Det kunne omhandle de produkter, materialer eller abonnementer, som indgår i betalingsaftalen.  

I disse tilfælde bør du kontakte den virksomhed, du har en betalingsaftale med:  

  • Opkrævning – f.eks. uoverensstemmelse i forhold til opkrævningsbeløb eller -frekvens.    
  • Tilmelding – hvis du har spørgsmål til tilmeldingsformular, betalingstilladelse eller kundeoplysninger.    
  • Afmelding – hvis du vil opsige din aftale med opkræver – det kan ikke alene gøres ved at afmelde betalingstilladelsen med Leverandørservice.   

Kontakt pengeinstitut    

Dit pengeinstitut kan hjælpe dig med indsigt i dine transaktioner.    

  • Tilmelding – f.eks. hvis en betalingstilladelse ikke er gået igennem.    
  • Afvisning – f.eks. hvis du skal bruge hjælp til at afvise en betaling. Beløb kan afvises to dage efter betalingen forfalder.   
  • Uberettiget opkrævning - hvis opkræver har tilmeldt dig betaling uden samtykke, og du vil gøre indsigelse.    
  • Afmelding – hvis du skal bruge hjælp til at afmelde en betalingstilladelse i Leverandørservice efter opsigelse med opkræver.