Administrér din leverance

Her håndterer du dine leverancer og finder beskrivelser og guides til, hvordan du opkræver, stopper betalinger og bestiller en elektronisk debitoroversigt, men også hvordan du opretter, ændrer, afmelder og ser status for betalingstilladelser.  

Opkrævninger

Der kan fremsendes flere betalinger til samme betalingsdag. Vær dog opmærksom på, at det er det sidst ankomne beløb inden for tidsfristen, der anvendes på samme kundenummer på samme betalingsdag. Tidligere beløb vil blive overskrevet.   

Hvis der på samme kundenummer med samme betalingsdag måtte være flere forfaldne beløb, skal beløbene lægges sammen, og det endegyldige beløb sendes herefter i opkrævningsfilen. Når du har sendt leverancen, kan du på kvitteringen kontrollere, at beløbet overskrives.

Bemærk! Du kan foretage  én betaling pr. kundenummer pr. betalingsdato, uanset om det handler om opkrævning eller udbetaling.

Hvis du er dataleverandør, sender og modtager du dine leverancer via My File Transfer, der findes på platformen Mastercard Connect Nordics.

 

Log ind her

Stop én eller flere betalinger

For at annullere en kundes betaling skal du indsende en ny leverance på 0 kroner med samme betalingsdato. Denne vil overskrive tidligere ajourførte betalinger. Det gælder uanset, om du afleverer betalingerne i én eller flere leverancer.  

Når du modtager kvitterings- og anmærkningsoplysninger, vil det fremgå, at beløbet er erstattet af en ny betaling.  

Vær opmærksom på, at nogle banker viser 0 kroners transaktion på kontooversigten, og at det kan være tilfældet for din kunde. 

Betalingsoplysninger

Betalingsleverance med oplysning om betalinger kommer i to varianter:

Uspecificerede betalingsoplysning

Du modtager et samlet beløb svarende til total nettosum af dagens betalinger. Bemærk, at du selv skal finde betalingsoplysningerne på de enkelte debitorers betalinger i dit eget softwareprogram.

Specificerede betalingsoplysninger

Du får vist kundenummer og det udbetalte/opkrævede beløb på den enkelte debitor. Specificerede betalingsoplysninger bestilles i forbindelse med oprettelse eller ændring af Leverandørservice-kreditoraftalen via denne kontaktformular.

Du kan se prislisten her.   

Fælles for begge betalingsleverancer er, at du altid kan finde kundenummer og beløb på afviste og tilbageførte betalinger. 

Elektronisk debitoroversigt

Med en elektronisk debitoroversigt kan du skabe overblik over dine aktive betalingstilladelser i Leverandørservice. Der er tale om en engangsleverance, og du kan bestille den via denne kontaktformular.

 

 

Kontakt os

Testforløb

Du er velkommen til at gennemføre en test i Leverandørservice, inden du sender din første rigtige leverance. Via testen kan du sikre dig, at dit system danner korrekte oplysninger til os. 

  • Et testforløb er minimum på 3 bankdage
  • Der kan testes på maksimum 15 testkunder – testkunderne er klar når tilmeldingsleverance er lagt ud via transmission.
  • Testkunderne kan oprettes ved at der sendes optil 15 oprettelsestransaktioner med fiktive cvrnumre og regnr./konti 

Sådan forløber en test som oftest

1. Kontakt kundeservice og aftal, hvordan og hvornår du kan gennemføre en test.

2. Du sender din testleverance til Leverandørservie via HTTPS eller SFTP efter aftale per telefon. 
Det er vigtigt, at du benytter særlige testdata i specifikke felter i leverancen. Læs mere her: `Dummy Data` til brug ved test. 

3. Leverandørservice danner på baggrund af dine testdata en leverancekvittering og sender den til dig i henhold til Dataleverandør-aftalen.

Bemærk! Det er vigtigt, at der ikke benyttes personhenførbare data under testen.

Opret betalingstilladelse

Vil du sende tilmeldinger via Leverance 510 Opret Betalingstilladelse, skal du kontakte vores kundeserviceafdeling, som kan sætte dette op for dig. Se kontaktoplysninger til højre herfor.  

Vær opmærksom på de tilhørende dokumentationskrav, som du kan læse mere om i vores kreditorvejledning.  

Leverancen skal være behandlet en bankdag, førend du sender opkrævningsleverancen. Er du i tvivl om noget vedrørende dit ERP-system, skal du kontakte din systemudbyder. 

mc_icon_Contact-Center_orng.svg

Ring til kundeservice på +45 80 81 07 08
Mandag - fredag 9:00 - 16:00

Ved international kald
(inkl. Grønland og Færøerne)
+45 43 32 67 51

Ændr betalingstilladelse

Hvis du vil ændre kundenumre for dine kunder f.eks. i forbindelse med en systemændring, der kræver en anden opbygning af talkombination eller lignende, skal det gøres fra dit ERP-system med en leverance om ændring/sletning af betalingstilladelse.  

Er du i tvivl om funktionen i dit ERP-system, skal du kontakte din systemudbyder. Alternativ kan du bede om vores hjælp, mod betaling af konsulenttimer.    

Afmeld betalingstilladelse

Hvis dit forretningsforhold med en kunde ophører, skal du hurtigst muligt afmelde kundens betalingstilladelse via leveranceindsendelse. Er du i tvivl om funktionen i dit ERP-system, skal du kontakte din systemudbyder.   

Du kan ikke længere iværksætte opkrævninger eller udbetalinger, når betalingstilladelsen er afmeldt eller bortfaldet. Eventuelle ventende betalinger vil ikke blive gennemført.